torsdag 25 augusti 2011

Slänger ut frågan;

Bild på en glad Markus Torgeby, lånad pretty much utan tillstånd från friluftspedagogerna.se, om ni saknar den eller blir arga, så får jag väl krypa till korset och säga förlåt.


Vilke slags löpare/träningsmänniska är du?

Prylnörd?
Gymare?
Social?
Tjurskalle?
Vinnarskalle?

Som tur är, är vi inte stöpta i samma form!

Själv inspireras jag mycket av Markus Torgeby, ensamvarg, en sann minimalist. Vad menar jag då? Ingen "minimalist" med tre olika "barfotaskor" och gymkort i Stockholm för att gå på "Primal fitness", utan på riktigt, i vår tid av superkapitalism - en person som inte accepterar materialism och ytlighet...

...och som dessutom är en förträfflig löpare!


DET inspirerar mig! Vi behöver inte mer prylar, mer teknik, inte för att springa, vår mest ursprungliga aktivitet. Det klarar vi ändå! Tar till mig mycket av budskapet Markus levererar, den nuförtiden väldigt hypade boken "Born To Run" beskriver detta synsätt väldigt bra.

Indianernas animistiska världsbild kombinerad med världens bästa folkrörelse, självklarheten och delaktigheten i kretsloppet, det gör mig lycklig, och att försöka begripa den filosofin är min drivkraft i löpningen. En tävling ibland för att få uppleva den uppsluppna stämmningen, och känslan av sammanhang i den moderna världen.

För det mesta är jag dock en riktig ensamvarg, terräng och skogslöpare, kallar mig minimalist om jag måste. Men ogillar att placera mig i fack. Då syftar jag i alla fall INTE på att jag springer i barfotaskor från något dyrt märke, utan menar att jag inte måste ha de dyraste skorna. Inte den nyaste klockan, inga superspeciella kläder. Springer aldrig med musik längre, vill uppleva tystnad och naturens egna ljud, vill känna steget och andetagen, hur de tillsammans dödar bruset för en kort stund.

Genom den långsamma, relativt primitiva löpningen, finner jag kraft till det snabba livet...

4 kommentarer:

  1. Markus verkar vara en mkt vettig människa. Hardy sett dokumentären som heter det nya livet eller liknande?
    Och Löparen, men den har jag ej sett.
    Fast så långsamt löper du väl knappast...;)

    SvaraRadera
  2. Jag är definitivt en långskubbare, långsamt och länge är min melodi! Sen gillar jag att springa själv, men ibland med sällskap. Fast då vill jag helst inte prata, bara springa sida vid sida. :)

    SvaraRadera
  3. Fitnesscoach; jag vet inte vad du heter, det känns ju löjligt :) Vad heter du? Jag gillar också att springa ihop men då ska det vara tyst, som du nämner haha!

    Pillan; Inte sett löparen, men jag kanske borde. Det nya livet har jag dock sett, det gamla livet kanske man skulle kalla det egentligen, mer sånt! Vem mår egentligen bra av the fast life? Egentligen?

    SvaraRadera
  4. Jag är en typisk social ensamvarg.Med tjurig vinnarskalle och så lite prylar som möjligt. Allt och inget på en och samma gång! ;-)

    SvaraRadera