söndag 28 augusti 2011

Sista sommarlovsdagen (romanvarning)

Sommarminne


Det är farligt att bli arbetslös en hel sommar, man blir alldeles för bekväm. Har inte lyft ett figer åt "pappa staten" på tre månader, och nu drar skolan igång imorgon igen. Jag har lite besparingar som jag har naggat av (om någon Lutheran/minipolis vill veta hur jag försörjt mig) men har försökt leva sparsamt ändå, då de nästan är slut. Men nu blir jag bidragstagare igen som vanligt folk!


Mina kurser som alltså obönhörligt börjar igen imorgon är minst sagt olika mycket tilltalande;

* Ekofilosofin älskar jag, jag andas den! Det är det bästa belsutet jag gjort i mitt liv att läsa det och det känns som lycka och förväntan att få dra igång igen. Kommer blogga mer om detta underbara påfund senare!

* Tyvärr valde jag "vanlig" filosofi också (vanlig här= skapad av män för män), vet inte varför jag var så dum (?) att jag faktiskt trodde att man skulle få filosofera på den kursen? Så fan heller! De skulle lika gärna kunna byta ut kursens namn till "Peniskomplex A 30 hp" med delmoment som; "Våldta Jorden och skryt om det A", "Penislängder genom historien - från Platon till Descartes B" samt "Jag vill dö kall och fyrkantig C"

Femtio-femtio. Det får duga.

---

Ska jag sammanfatta sommaren så får det bli punktvis det med;


* Läst 18 st böcker varav 5 facklitterära och resten skönlitteratur. Den bästa fackboken var enligt undertecknad "Den Nakna Hälsan" av Jonas Colting, den bästa skönlitterära var "Slutet På Mr Y" av Scarlett Thomas





* Har lyssnat på många underbara sommarpratare varav favoriterna kom att sluta på Babben Larsson, Fredrik Gertten, Sara Stridsberg, Timbuktu och Ubah Musse.

* Träningen har tagits till en helt ny nivå som jag aldrig varit i närheten av förr. Helt skadefri och i mitt livs form har jag fått in många mil i veckan samt en hel del stryketräning, hemma, på gymet och utomhus, spinning och lite annan alternativträning. Snittat cirka 13 timmar i veckan juli-augusti och sen kan ni ju addera matpriset för det själva. :)


* Jobbat på Peace And Love som säkerhetsfunktionär och mött underbara människor, blivit starstruck och sett proffsiga och talangfulla artister live! Kommer aldrig glömma Hoola Bandoola Band, Bob Dylan och faktiskt, Maskinen!


* Höjdpunkten, om någon missat det var spelningen med Kapten Röd. Han är sedan dess i stort sett det enda som pumpat i mina högtalare. Idel kärlek. Ryser av varenda låt!



* Gjorde min första tävlingsmara! En obskyr och mycket mastig terrängmara för 60 entusiaster i de vackra Vansbroskogarna där jag ställdes mot många proffsiga löpare, och kom inte ens sist! Fick oerhörd smak för terrängen, speciellt den knixiga på slaget gräs och myrar. Träffade världens bästa arrangör Urban Rossäng och "BarfotaRonnie" som tidigare sprang Sthlm Marathon barfota, så även detta lopp, en inspirerande minimalist!



* Var i fantastiska Island och njöt av varma källor, löpning och kulturhistoria. Den första utlandsresan med Christofer hittils fast vi varit oskiljaktiga i mer än åtta år. Det var sömnbrist, upplevelse och lycka. Pers på halvmaran också!



* Coachat Christofer! i juni kunde han inte springa 400 meter, nu springer han milen!

Som ni märker har jag v e r k l i g e n varit arbetslös...

Fattig på pengar. Det är en oro, det erkänner jag. Men den här sommaren har varit rik på liv och jag känner mig helare och lyckligare än någonsin!
Det fanns en mening med arbetslös denna sommaren, jag kommer bli hel en dag, jag kanske har kortat sträckan dit flera år genom att ha den här perfekta sommaren.

12 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en underbar sommar Lorena, jag är så glad för din skull!

    Du var (och är) helt klart värd en sommar utan jobb att tänka på!

    SvaraRadera
  2. Åh, Mr Y denna fantastiska berättelse!
    Hade gärna velat ha dig som löpcoach, kör du distans-coachning?

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delade med dig! Vilken sommar!Och tack för boktips! Mina favvoböcker denna sommar har varit "Igelkottens elegans","En dag" och Primtalens ensamhet".
    Och "Sommar i P1"... Så många kloka och bra att få ta del av! har tack och lov några kvar. Lyssnar på väg till jobbet. Efter är jag för trött...

    SvaraRadera
  4. Jag tror förresten du skulle gilla Vertex fjällmara. :-)
    Om du skriver "vertex" i min search ruta så förstår du snart. :-)

    SvaraRadera
  5. Helt underbar sommar för en helt underbar person <3

    Du är alltid saknad hos mig och mannen din med men det känns likväl som om ni är ganska nära ändå. Jag läser här men suger som vanligt på att kommentera men dina inlägg ger mig frysrys (på ett bra sätt) och lyckokänslor.

    Tänk om K inser vad hon missat, du hade kunnat skapa dynamit och friskhetskämpande i Föreningen, men det är hennes förlust.

    Helt enkelt Lorena, systerkärlek och TACK för att vi fann varandra i internetvärlden!

    Kramar Mia

    SvaraRadera
  6. Jag gör allt för dig Pillan ;)

    SvaraRadera
  7. En brevkurs hade varit fint ;).

    SvaraRadera
  8. Om du är allvarlig så kan vi säkert ordna någonting, i alla fall någonting litet, vet inte hur mycket tid jag kommer ha i höst...

    SvaraRadera
  9. Låter som en underbar sommar! Själv fick jag för mycket respekt för Vansbro Marathon när jag såg banprofilen, Så grymt bra jobbat!

    Du är rik på så mycket så det där med pengar kommer också att lösa sig!

    SvaraRadera
  10. Ah vilket underbart inlagg! Man blir glad av det!

    SvaraRadera
  11. hihi nej nej, jag bara larvar mig så du kan slappna av ;)jag kan om jag bara vill antar jag!
    men du får gärna ge mig ditt bästa boktips!

    SvaraRadera